Krajowa Izba Rozliczeniowa
en
Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego - KIR
Aktualności
PaździernikWrzesień

Nie daj się złowić oszustom

Co należy zrobić, gdy do naszej skrzynki mailowej trafi e-faktura, która wydaje nam się podejrzana? Najlepiej jak najszybciej usunąć wiadomość i w żadnym wypadku nie otwierać załączników. Warto natomiast wiedzieć, ze istnieją skuteczne sposoby, dzięki którym możemy znacznie utrudnić ataki cyberprzestępców. Najprostszym i gwarantującym bezpieczeństwo rozwiązaniem jest opłacanie faktur bezpośrednio z poziomu bankowości elektronicznej.

W ostatnim czasie mamy do czynienia z prawdziwą plagą internetowych oszustów stosujących tzw. phishing - metodę wyłudzania pieniędzy lub poufnych danych, polegającą na podszywaniu się pod firmy lub instytucje. Przestępcy wysyłają wiadomości z adresów niemal identycznych jak te oryginalne - należące do dostawców usług - i używają ich logotypów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy maile z fałszywymi fakturami dostali między innymi klienci Plusa, Orange, UPC czy Vectry. Oszuści próbowali także wykraść hasła klientów kilku banków. Metoda ta wykorzystuje nasze zaufanie do firmy, brak ostrożności lub zwykłą nieuwagę. Abonenci otrzymują maile, do złudzenia przypominające oryginalne wiadomości od operatora, z prośbą o przelew na wskazany numer konta. Wiadomości te zawierają złośliwe oprogramowanie - otwarcie załącznika skutkuje zainfekowaniem komputera wirusem, ale może też skończyć się stratą pieniędzy. Czy każdy z nas prędzej czy później padnie ofiarą phishingu? Niekoniecznie. Bo choć każdy może znaleźć się na celowniku cyberprzestępcy to pokrzyżowanie szyków sieciowym naciągaczom może być całkiem proste.
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-10-16

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR S.A. we wrześniu 2014 r.

We wrześniu br. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. rozliczyła w systemie ELIXIR® prawie 136 mln transakcji o wartości blisko 340 mld zł. W systemie EuroELIXIR, obsługującym rozliczenia w euro, przetworzonych zostało 1,4 mln transakcji o wartości obrotów ponad 7,6 mld euro. Natomiast w systemie Express ELIXIR zrealizowanych zostało ponad 94 tys. przelewów natychmiastowych na kwotę niemal 411 mln zł.
 
Od początku 2014 r. łączna liczba wszystkich transakcji krajowych przetworzonych w systemie ELIXIR® osiągnęła 1,2 mld, a ich wartość wyniosła blisko 3 bln zł (dane za okres od stycznia do końca września br.). W trzecim kwartale br. w systemie ELIXIR® przetworzonych zostało ponad 394 mln transakcji, tj. o ponad 16 mln więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Wzrosła również wartość transakcji – z  971 mld zł (w trzecim kw. 2013 r.) do 1 bln zł  (w trzecim kw. br.). W minionym miesiącu wartość blisko 136 mln transakcji rozliczonych w systemie ELIXIR® wyniosła niespełna 340 mld zł. W porównaniu z wrześniem ub. r. wzrosła zarówno liczba przetworzonych transakcji, jak i ich wartość – odpowiednio o 10,9 mln szt. i 22,6 mld zł. Rekordowym, pod względem liczby przetworzonych transakcji, był poniedziałek 15 września, gdy liczba komunikatów osiągnęła 9,4 mln szt., a obroty 23 mld zł. 
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-10-09

Nadchodzi zmierzch epoki kolejek w urzędach

Dla wielu z nas wizyta w urzędzie, w kontekście postrzeganej przyjemności, jest doświadczeniem porównywalnym np. z okresowym przeglądem stomatologicznym. Statystycznemu Polakowi załatwianie spraw urzędowych kojarzy się ze skomplikowanymi procedurami, oczekiwaniem pod drzwiami na swoją kolej i stratą czasu potrzebnego do załatwienia formalności. Czy słusznie? I czy tak musi być? Niekoniecznie. Czasy, w których wizyty w urzędach były czynnością nieprzyjemną i czasochłonną powoli odchodzą do lamusa. Coraz powszechniejszym standardem stają się rozwiązania wspierające e-administrację, dzięki którym stale poszerza się zakres spraw możliwych do załatwienia bez wychodzenia z domu.  
 
Z badania „E-Administracja w oczach internautów” przeprowadzonego przed rokiem na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC) wynika, że rośnie liczba internautów zainteresowanych załatwianiem spraw urzędowych w trybie online. Wyniki sondażu pokazują, że 35 proc. osób korzystających z sieci (wzrost r./r. o 4 pkt. proc.) deklaruje chęć kontaktowania się z urzędami za pośrednictwem Internetu, natomiast aż dwie trzecie badanych (62 proc.) zamierza skorzystać z takiej możliwości w przyszłości. Jedynie 4 proc. uczestników badania preferuje kontakt osobisty i nie ma zamiaru zmieniać swoich przyzwyczajeń. Warto zauważyć, że ponad połowa ankietowanych (53 proc.) oceniła pozytywnie swoje dotychczasowe doświadczenia z e-urzędem. Z danych MAC wynika też, że w ciągu roku liczba urzędów, w których dostępne są usługi elektroniczne znacznie wzrosła. W 2012 r. możliwość załatwienia spraw przez Internet oferował tylko co trzeci urząd, a rok później już prawie co drugi (47 proc.). Można przypuszczać, że w roku bieżącym odsetek ten jeszcze się zwiększy. - Sukcesywnie wydłuża się także lista spraw, które można załatwić bez wizyty w urzędzie - mówi Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. - Dlatego, zanim wybierzemy się do urzędu, warto sprawdzić czy taka wizyta będzie w ogóle konieczna. Jest bardzo prawdopodobne, że będziemy mogli zaoszczędzić czas i wykonać wszystkie czynności zdalnie - radzi A. Wojtczuk.
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-10-08

Płatności kartowe: Bank Zachodni WBK i Krajowa Izba Rozliczeniowa podpisały list intencyjny


Bank Zachodni WBK podpisał list intencyjny dotyczący współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową w zakresie rozliczeń płatności kartami. Obsługa płatności kartami będzie dokonywana w ramach wprowadzanego przez KIR Systemu Płatności Kartowych.

Wzorem państw zachodnich takich jak Niemcy, Francja czy Portugalia, rozliczenia płatności kartą również w Polsce mogą stać się domeną lokalnego podmiotu rozliczeniowego. To bardzo ważne, bo KIR posiada unikalne doświadczenie zdobyte przy rozliczeniach innych obszarów oraz odpowiednią bazę do przeprowadzania tego typu projektów. Stąd nasze zainteresowanie uczestnictwem w Systemie Płatności Kartowych, który dodatkowo może przyczynić się do obniżenia dotychczasowych kosztów procesowania transakcji krajowych – mówi Tadeusz Kościński, dyrektor direct banking w Banku Zachodnim WBK.  
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-09-30

SWIFT bez tajemnic. Jak przelać pieniądze za granicę?

Jeśli chcemy przelać pieniądze z polskiego konta bankowego na rachunek za granicą, nie musimy wcale otwierać konta walutowego. W ofercie banków istnieją różne rozwiązania, które nam w tym pomogą, ale warto wiedzieć czym się różnią i z jakimi kosztami mogą się wiązać. W przypadku, gdy zamierzamy  wysłać pieniądze w euro, a dodatkowo zarówno nasz, jak i docelowy bank należy do Jednolitego Obszaru Płatniczego Euro (SEPA), najkorzystniej będzie wybrać przelew w systemie EuroELIXIR, którego operatorem jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Sytuacja nieco się jednak komplikuje, gdy chcemy wysłać pieniądze poza tę strefę. W takim przypadku jedną z kilku dostępnych możliwości jest skorzystanie z systemu SWIFT, czyli międzynarodowej platformy służącej do transmisji danych finansowych - w tym do wykonywania transgranicznych operacji pomiędzy bankami.
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-09-29

Aplikacja OGNIVO w małopolskich prokuraturach


Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. zawarła z Prokuraturą Apelacyjną w Krakowie umowę na korzystanie z aplikacji OGNIVO. Narzędzie to umożliwia zastąpienie papierowej formy komunikacji, tradycyjnie stosowanej w korespondencji z bankami w postępowaniach dowodowych, elektroniczną wymianą informacji. Umowa jest efektem pozytywnej oceny fazy pilotażowej modułu OGNIVO, dedykowanego obsłudze organów sprawiedliwości, który przez rok testowany był przez Prokuraturę Apelacyjną w Krakowie wraz z podległymi jej Prokuraturami Okręgowymi w Krakowie, Kielcach, Tarnowie i Nowym Sączu.
 
- Doświadczenia zgromadzone podczas testów nowego modułu aplikacji OGNIVO potwierdziły oczekiwania, które sformułowaliśmy decydując się na wdrożenie tego narzędzia. Wykorzystanie komunikacji elektronicznej pozwoliło na znaczne przyspieszenie przebiegu prowadzonych postępowań, przyczyniając się do wzrostu  efektywności naszej pracy - mówi Zdzisław Bocheński, Prokurator z Prokuratury Apelacyjnej w Krakowie.

- Pozyskiwanie tych samych informacji drogą tradycyjną jest procesem czasochłonnym i wiąże się z kosztami, głównie administracyjnymi, które staramy się eliminować - dodaje Z. Bocheński.
 
czytaj więcejczytaj więcej 2014-09-15

Ważne:

Strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych w plikach cookies m.in. w celach statystycznych. W programie służącym do obsługi internetu (przeglądarce internetowej) możesz zmienić ustawienia dotyczące akceptowania plików cookies.

Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji, wraz ze wskazówkami dotyczącymi zmiany ustawień, można znaleźć w Informacje cookies

Zamknij